والدین کودک میتوانند برای به حرف آوردن کودکان و کمک به روان صحبت کردن کودکانی که در حرف زدن ناتوان اند روش های زیر را به کار گیرند.

حرف زدن مرتب با کودک :

از روش های به حرف آوردن کودک حرف زدن مرتب شما با او میباشد چراکه مواجهه کودک با محیط غنی از کلمات او را تشویق به حرف زدن میکند.

کم کردن زمان تماشای تلویزیون :

تماشا برنامه ی تلویزیون و بازی با گوشی نه تنها کمکی به حرف زدن کودک نخواهد کرد بلکه می تواند یکی از دلایل تاخیر در حرف زدن کودک باشند.
تماشای تلویزیون مفهوم ارتباط را به کودک یاد نمی دهد و یا بد یاد می دهد. در این موارد فقط یک نفر وجود دارد و ارتباط تک نفر است در حالی که باید کودک نیز در ارتباط باشد و سعی در حرف زدن کند.


توجه به علایق فرزندتان :

اگر کودک شما از یک بازی خوشش می آید و یا از انجام کاری لذت میبرد درباره ی آن با او صحبت کنید چراکه کودک سعی در توضیح دلیل علاقه خود به آن بازی یا کار دارد.

در زمان های مناسب با کودک حرف بزنید :

زمان مناسبی را برای شروع حرف زدن با کودک انتخاب کنید. معمولا در حین بازی کردن ، غذا خوردن ، لباس پوشیدن و .. کودک توجه بهتری به حرف زدن شما نخواهد داشت پس منتظر زمان مناسب برای حرف زدن با او باشید.


کتاب برای کودک بخوانید :

یکی دیگر از روش های به حرف آوردن کودک کتاب خواندن برای او است. تصور نکنید كه نمي‌توانيد در سن پايين، براي فرزندتان كتاب بخوانيد. هيچ سني براي كتاب خواندن براي كودک، زود نيست.
میتوانید در سنین پایین کودک تصاویر کتاب را با او دنبال کنید و روی تصاویر با کودک صحبت کنید

به کلینیک گفتار درمانی مراجعه کنید:

اگر کودک شما نسبت به کودکان هم سن خودش مشکل عمده ای در حرف زدن دارد حتما به مرکز گفتار درمانی مراجعه کنید و از پزشک گفتار درمان کمک بخواهید.
شما میتوانید برای گفتار درمانی کودکتان به کلینیک گفتار درمانی دکتر جهانی مراجعه کیند.