کلینیک های کاردرمانی دکتر جهانی مرکز و غرب تهران (توانش) و کاردرمانی شمال و شرق تهران (پایا پاسداران) دو مرکز تخصصی کاردرمانی در زمینه کودکان اوتیسم می باشد که تمام امکانات کاردرمانی و گفتاردرمانی اوتیسم را از سراسر دنیا گرد هم آورده و تلاش دارد بهترین کاردرمانی در اوتیسم را به مراجعین محترم با مشکلات اوتیسم ارائه دهد. شایان ذکر است مرکز کاردرمانی شمال و شرق تهران با فضای درمانی 450 متر مربع در سه طبقه و 50 نیروی مجرب کاردرمانی ذهنی کودکان اوتیسم، کاردرمانی حسی در اوتیسم، کاردرمانی ادراکی حرکتی در اوتیسم، کاردرمانی توجهی در اوتیسم، کاردرمانی حسی حرکتی در اوتیسم، ماساژ درمانی در اوتیسم، کاردرمانی در مهارت های دست کودکان اوتیسم، گفتاردرمانی در فلج مغزی، گفتار درمانی حسی در کودکان اوتیسم، گفتار درمانی در اختلالات حسی و بلع کودکان اوتیسم و مرکز توانبخشی مرکز و غرب تهران با مساحت بالغ بر 400  متر در چهار واحد مجزا به تمام خدمات بهترین کاردرمانی در کودکان اوتیسم وبهترین گفتار درمانی در کودکان اوتیسم تحت نظر جناب آقای دکتر جهانی دارای مدرک دکترای علوم اعصاب و به عنوان بهترین دکتر تشخیص و درمان کودکان اوتیسم در تهران مشغول فعالیت می باشد.

 

 

کاردرمانی ذهنی به ایجاد و تقویت مهارت های ذهنی و درمان مشکلات ذهنی افرادی که دچار اختلال هستند کمک می کند.

کاردرمانی ذهنی با در نظر گرفتن ارتباط بین جسم و ذهن برنامه مشخصی را برای تقویت ارتباط بین این دو تعیین می کند.

ضعف مهارت های حرکتی که مربوط به یکپارچگی حسی و حرکتی هستند از جمله اختلالات مهمی هستند که این شاخه تخصصی از کاردرمانی به آن می پردازد.

آموزش های یک متخصص کاردرمانگر ذهنی با توجه به میزان بهره هوشی و توانایی های کودک ارائه می شود.

هدف از کاردرمانی ذهنی کودکان شناسایی نقاط ضعف کودک در انجام کارهای ضروی و روزمره و بهبود توانایی های کودک در جهت زندگی بهتر و ارتباط قوی تر با جامعه است. کاردرمانگر در این حوزه سعی می کند با ایجاد تغییراتی در محیط زندگی و کار فرد سعی در بهبود مهارت های فرد در ایجاد ارتباط موثر با آن ها دارد.

کاردرمانگر در تلفیق فعالیت های درمانی با فعالیت های روزمره فرد توانا بوده و از بهترین متدها برای این منظور استفاده می کند.

کودکانی که دچار اختلالات ذهنی هستند باید بیاموزند تا چگونه از حواس خود استفاده کنند. کاردرمانگر از وسایل و روش های مختلف تحریک پذیری حسی کودک را افزایش داده و از این طریق به بهبود مهارت های ذهنی_درکی وی کمک می کند.

  • فواید کاردرمانی ذهنی
  • تقویت مهارت های بازی
  • درمان مشکلات درکی_بینایی
  • بهبود مشکلات حسی
  • بهبود تعادل
  • بهبود مهارت های ارتباطی
  • تقویت مهارت های ترسیمی و رشد نقاشی 

تکنیکهای مهم و اصلی مورد استفاده در کاردرمانی ذهنی: 

متد حسی حرکتی (Sensory motor approach  ) 

هدف اصلی این تمرین، تکامل رشدی و حرکتی می‌باشد. این رویکرد بیشتر زمینه‌های حرکتی را شامل می‌شود. به عنوان مثال: اختلال هماهنگی رشدی تا 5 سالگی ظاهر می‌شود و تظاهر حرکتی دارد، ولی به اختلال یادگیری نیز منجر می‌شود.

  

متد درکی حرکتی (perceptual motor)

در این سطح حرکات کودک معنی ومفهوم درکی وشناختی دارد وبیشتر جنبه های حرکتی که همراه با برنامه ریزی وطرح میباشد.مناسب برای کودکانی که به مهد کودک میروندو نیازمند مهارتهای سطح بالاتر میباشند. اوج این فعالیت دوران پیش دبستانی و مدرسه میباشد.گره زدن یکی از فعالیتهایی احتیاج به آشنایی دارد.

 

متد یکپارچگی حسی(sensory integration)

در این رویکرد کودک مرکز فعالیت قرار دارد. یکپارچگی حسی یک فرآیند عصبی رفتاری است.حاصل آن یک رفتار شکل می گیرد. اطلاعات حسی که لازم وکافی برای یک رفتار است از قسمتهای گوناگون مغز باهم یکپارچه می کند که در نتیجه یک رفتار انطباقی شکل میگیرد ؛ مانند بازي وارتباط با همکلاسیها

 

متد شناختی cognitive

اختصاصا روی جنبه های شناختی( توجه، حافظه، حل مسأله، کاردهای اجرایی) متمرکز است. کاردرمانگر هر چیزی را که مانع انجام فعالیت های طبیعی فرد باشد تغيير میدهد. او در محیط زندگی و کار شخص تغییراتی میدهد تا او بهتر بتواند زندگی کند. در نوع کار فرد تغییراتی میدهد تا بهتر بتواند از عهده وظیفه های محوله خویش برآید. ابزارهای خاصی به شخص میدهد تا او با کمک آن ها بتواند بهتر کارهایش را انجام دهد و مهارت های شخص را در انجام فعالیت هایش افزایش میدهد.

 

کاردرمانی ذهنی

کاردرمانی در پاسداران

 کاردرمانی در غرب تهران

کاردرمانی در شرق تهران

متخصص کاردرمانی

کاردرمانی دکتر جهانی