کودکان مبتلابه اوتیسم در تولید اصوات گفتاری، پیشرفت زبانی و ارتباط غیرکلامی با مشکلاتی روبرو هستند

کلینیک های کاردرمانی دکتر جهانی مرکز و غرب تهران (توانش) و کاردرمانی شمال و شرق تهران (پایا پاسداران) دو مرکز تخصصی کاردرمانی در زمینه کودکان اوتیسم می باشد که تمام امکانات

کاردرمانی و گفتاردرمانی اوتیسم را از سراسر دنیا گرد هم آورده و تلاش دارد بهترین کاردرمانی در اوتیسم را به مراجعین محترم با مشکلات اوتیسم ارائه دهد. شایان ذکر است مرکز کاردرمانی شمال و شرق تهران با فضای درمانی 450 متر مربع در سه طبقه و 50 نیروی مجرب کاردرمانی ذهنی کودکان اوتیسم، کاردرمانی حسی در اوتیسم، کاردرمانی ادراکی حرکتی در اوتیسم، کاردرمانی توجهی در اوتیسم، کاردرمانی حسی حرکتی در اوتیسم، ماساژ درمانی در اوتیسم، کاردرمانی در مهارت های دست کودکان اوتیسم، گفتاردرمانی در فلج مغزی، گفتار درمانی حسی در کودکان اوتیسم، گفتار درمانی در اختلالات حسی و بلع کودکان اوتیسم و مرکز توانبخشی مرکز و غرب تهران با مساحت بالغ بر 400  متر در چهار واحد مجزا به تمام خدمات بهترین کاردرمانی در کودکان اوتیسم وبهترین گفتار درمانی در کودکان اوتیسم تحت نظر جناب آقای دکتر جهانی دارای مدرک دکترای علوم اعصاب و به عنوان بهترین دکتر تشخیص و درمان کودکان اوتیسم در تهران مشغول فعالیت می باشد.

کودکان مبتلا به اوتیسم در تولید اصوات گفتاری، پیشرفت زبانی و ارتباط غیرکلامی با مشکلاتی روبرو هستند. ازاین‌رو ارتباطات اجتماعی برای این کودکان چالش‌برانگیز است.کودکان مبتلابه اوتیسم یا بسیار کم‌حرف می‌زند یا در ساخت جملات مشکل‌دارند. رشد زبانی و گفتار در کودک دارای اختلال طیف اوتیسم بسته به رشد فردی ، اجتماعی ، هوش فرد و انواع سطوح اختلال طیف اوتیسم متفاوت است و می‌تواند شامل دشواری در درک معنی کلمه و جمله،لحن و زیروبمی صدا و ریتم گردد. این مشکلات در توانایی فرد در تفسیر و تعامل با جهان تأثیر می‌گذارد. ازاین‌رو گفتاردرمانی برای این گروه از کودکان می‌تواند مؤثر باشد.

با استفاده از گفتاردرمانی ، متخصص گفتاردرمانی از فن‌های گوناگونی برای تقویت مهارت‌های گفتاری، زبانی، تعاملات اجتماعی و مهارت‌های غیرکلامی بعد از ارزیابی وضعیت کودک استفاده می‌کند. گفتار درمانی برنامه های علمی و مشخصی را برای درمان انواع اختلالات گفتار در کودکان اختلال طیف اوتیسم در نظر دارد.

تکنیک های گفتاردرمانی  می‌تواند شامل درمان‌های تظاهر به بازی، استفاده از علائم و نشانه‌ها، تایپ کردن، استفاده از کتاب‌های مصور همراه با کلمات و اصواتی باشد که کودک نسبت به آن‌ها حساس است. ممکن است درمان شامل تمرین یا حرکت ماهیچه‌های لب و صورت هم باشد.

تشخیص و درمان سریع و زودهنگام این مشکل می‌تواند به هر ۲ فرد از ۳ کودک اوتیسمی در سن پیش‌دبستان کمک کند  و مهارت‌های ارتباطاتی‌اش را در کنار فهم بهتر زبان گفتاری تقویت کند.معمولاً کودکانی بیشترین میزان بهبود را در رفتارشان نشان می‌دهند که زودتر تحت گفتاردرمانی قرار می‌گیرند.

 

در کلینیک گفتاردرمانی دکتر جهانی  بعد ارزیابی اولیه اما کودکان مبتلابه اختلال طیف اوتیسم غالباً به گفتار درمانگر معرفی می‌شوند. آسیب‌شناس زبان گفتار (SLP) وضعیت کودک را ارزیابی می‌کند تا نیازهای خاص وی را در زمینه  مهارت‌های اجتماعی و برای برقراری ارتباط با اطرافیان تشخیص دهد. روش درمان به علائم کودک و نوع اختلال طیف اوتیسم بستگی دارد.

برای مثال روش گفتاردرمانی کودک مبتلابه سندرم آسپرگر با عملکرد بالا با روش درمان کودک درگیر با گونه‌های شدیدتر یا خفیف تری از اوتیسم تفاوت دارد.

برای درمان اختلالات گفتاری در کودکان مبتلابه اوتیسم می‌توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی کاردرمانی و گفتاردرمانی دکتر جهانی بهترین کلینیک گفتار درمانی در پاسداران  با بهره‌مندی از دانش متخصصان گفتاردرمانی به کودک خود در رفع مشکلات گفتار کمک کنید.